dinsdag 16 februari 2016

Luchtballon

Ik heb in 2014 een ballon cadeau gekregen (winnaar ) Heel erg mooi gemaakt, alleen voor Brian een beetje te groot, dat heb je met een 1 op 24 huis. Maar wat ga ik er dan mee doen? Eerst heb ik bij de andere spullen opgeborgen, waar ik nog wat mee wil doen.
Laatst kwam ik bij Pinterest een luchtballon tegen. Ineens kwam het idee op, een lucht ballon maken. 
Eerste stap een luchtballon vinden die ik na kon maken... Makkelijker gezegd dan gedaan, er wordt heel veel gewerkt met een soort lampionnen. Tijdens een van de kletsgesprekjes met mijn zus had ik het er over. Zij gaf aan dat zij wel eens gewerkt had met rietjes aan een kartonnen bakje. Daar had ik wat aan, zeker omdat zij in bezit was van ienie minie rietjes. Hihi die de volgende dag in mijn brievenbus lagen. Dank je wel! Aan het proberen, wat is een goede afmeting voor een bakje. Na wat uitproberen kwam ik op een bodem van 1x1cm en de opstaande kanten zijn 1,2 cm hoog.


Hierna ben ik touwtjes door de rietjes gaan doen en heb de rietjes vastgeplakt in het mandje. Komt de superklusser langs en die gaf aan dat hij de rietjes korter gemaakt zou hebben. Niet leuk om te horen, want hij had gelijk... verhoudingsgewijs klopte het niet. Dus de volgende dag een nieuw bakje gemaakt. Ook had ik bedacht dat het helemaal niet slim was om de touwtjes al in het mandje te lijmen. 
Ik liep ook tegen een ander probleem aan. Een echte luchtballon blijft zweven, die van mij niet... hoe ga ik de verbinding maken tussen bakje en ballon. Een idee met een knijpkraal werkte niet. 
Nog een nachtje slapen...

Ineens dacht ik aan macramé, daarmee een kapje over de ballon maken en de koorden door de rietjes naar beneden en dan vastplakken. Dankzij you tube mijn macramé kennis opgehaald. In een grijs verleden heb ik wel eens iets geknoopt. Hoeveel draden en van welke dikte? Ik ben begonnen met 8 draden, van een soort borduurgaren, maar dat werkte niet. Dan met 12 draden aan de slag. Wat een gepriegel en gedoe... Weet ik zeker dat ik dit leuk vind om te doen?

Uiteindelijk een soort muts geknoopt en over de ballon gedaan. Nog een paar knopen met 3 draden om de zijkanten te markeren. De draden door de rietjes en op dezelfde lengte afknippen.
De rietjes in het mandje plakken, dat gaat een stuk lastiger met de ballon en draden er aan vast. Dankzij een paar knijpers en veel geduld zitten ze vast.
Om het bakje een beetje te versieren heb ik met hetzelfde draad een vlecht gemaakt en langs de rand geplakt.


Op naar het volgende klusje, een schroef in het plafond draaien. Ik ben er vandaag een keer of 4 mee begonnen en weer mee opgehouden... Op het moment dat ik dacht, moet ik nu de superklusser in gaan schakelen, lukte het me! Eerst heb ik een spijkergaatje in het plafond gemaakt. Toen met een dun boortje in de hand een gaatje geboord in het spijkergaatje. Toen een schroefoogje genomen dat ik een beetje open gebogen heb, zodat er een houtje ingestoken kon worden. Zo had ik wat meer houvast en kon de schroef erin gedraaid worden. 
Lusje van de luchtballon in het haakje en... de luchtballon is klaar!




1 opmerking:

  1. Hello Mieke,
    That is a great idea. It looks lovely and is perfect in the room.
    Big hug
    Giac

    BeantwoordenVerwijderen